Thursday, August 10, 2006

Układ strony.

Edytory pozwalają wyświetla wpisany tekst na kilka sposobów. W menu Widok mamy do dyspozycji m.in. opcje Normalny i Układ strony. Wprowadzanie tekstu odbywa się zazwyczaj przy normalnym podglądzie, jeśli jednak dzielimy stronę na kolumny lub wstawiamy grafikę warto przełączyc się do podglądu Układ strony. Poszczególne strony są wtedy wyświetlane dokładnie tak jak będą wyglądały na wydruku. Przed drukowaniem warto też wybrac polecenie Plik/Podgląd wydruku. Wszystkie strony są wówczas przezentowane w całości, dzięki czemu łatwiej jest skontrolowac ich ogólny układ.


Marginesy
Na pasku formatowania znajdują się przyciski czterech różnych typów wyrównania tekstu: do lewej, wyśrodkowanego, do prawej i wyrównanego obustronnie. Efekt działania każdego z nich możemy rozpoznac po symbolach na przyciskach. W większości listów tekst wyrównany obustronnie. W takim przypadku edytor tekstu przelicza, ile słów zmieści się w jednym wierszu, po czym uzupełnia powstałe luki rozciągając wyrazy znajdujące się w wierszu, aby długośc linii była zawsze taka sama.
Tytuły są na ogół wyśrodkowane. Dzięki temu zostają zachowane równe odstępy od lewego i prawego marginesu. Nieco bardziej wyszukane i rzadziej spotykane jest wyrównanie prawostronne.


Tabulatory i wcięcia
Tabulatorów używa się do przesuwania początku wiersza w prawo. Za ich pomocą tworzone są też tabelki. Po naciśnięciu klawisza Tab kursor przeskakuje w prawo do kolejnego zdefiniowanego miejsca w linii. Zmieniając ustawienia domyślne możemy modyfikowac położenia tabulatorów.
Wcięcia pierwszego wiersza każdego akapitu znacznie zwiększają czytelnośc tekstu. Zamiast tabulatorów używany jest do tego specjalny parametr. Jego wartośc określa się przez wybranie z menu polecenia Format/Akapit. Po jego ustawieniu wszystkie kolejne akapity będą rozpoczynac się takim samym wcięciem.


Zachowaj odstęp
Tekst, którego wiersze nie są od siebie odpowiednio oddzielone, sprawia wrażenie zbyt ściśniętego i mało przejrzystego. Efekt będzie znacznie lepszy po ustawieniu odstępów między liniami na 1,5 wiersza. Po nadaniu odstępu równego 2,5 wiersza przejrzystośc wzrośnie jeszcze bardziej, chociaż zmniejszy się liczba wierszy na stronie. Modyfikacja odstępu następuje po wybraniu menu Format/Akapit/Odstępy między wierszami. Dodatkowo możemy zmienic odstęp miedzy literami, przez co wyrazy będą wyglądały jako "węższe" lub "szersze". W tym celu posługujemy się menu Format/Czcionka/Odstępy między znakami/Odstępy.


Ile kolumn?
Listy piszemy zazwyczaj w jednej kolumnie, aby kolejne wiersze rozciągały się na całą szerokośc strony. W prasie najczęściej spotyka się układ wielokolumnowy. Taki układ możemy również ustawic w naszym edytorze. Do tego celu wybieramy polecenie Format/Kolumny. Następnie określamy liczbę kolumn i ich szerokośc. Wpisujemy tekst nie troszcząc się o układ strony - tym zajmie się program. Tekst będzie rozpoczynał się od lewej kolumny, a kiedy dobiegnie ona końca, przeniesie się do kolejnej. Po zapełnieniu bieżącej strony nastąpi przejście do następnej o identycznym układzie.


Nowa strona
Edytory automatycznie rozpoznają, że dana strona wypełniła się tekstem i rozpoczynają stronę następną. Czasem zależy nam jednak na wcześniejszym przejściu do kolejnej strony, np. po zakończeniu rozdziału. Pomocą służy funkcja Wstaw/Znak podziału/Strony.


Pola
Pól używamy wtedy, gdy chcemy, by w tekście umieszczona została określona informacja, np. numer strony lub dzisiejsza data. Zaletą pól jest fakt, iż są one automatycznie aktualizowane, jak ma to miejsce w przypadku daty. Po wybraniu opcji Wstaw/Pole zostanie wyświetlona pełna lista dostępnych pól.


Tabele
Większośc edytorów tekstu pozwala tworzyc tabele. Poszczególne pola tabeli są nazywane komórkami. W tabelach zazwyczaj umieszczamy liczby, które następnie możemy sumowac lub przeliczac w inny sposób.


Nagłówek i stopka
Nagłówek i stopka to specjalne obszary u góry i u dołu strony. Umieszczane są w nich różne informacje, jak np. tytuł bieżącego rozdziału powtarzany na kolejnych stronach. Służą one szybszej orientacji w przypaku bardziej złożonych publikacji. W Wordzie wykorzystujemy funkcję Widok/Nagłówek i stopka.


Zachowywanie szablonu
Wszystkie elementy formatowania, jak rodzaj pisma, jego wysokośc, odstępy między wierszami, wcięcia itp. można zachowac w formie szablonu. W ten sam sposób można zapisa rozmiar papieru oraz ustawienia dotyczące marginesów.
Utworzenie szablonu ma sens wówczas, gdy regularnie tworzymy dokumenty posiadające taki sam układ strony. Posiadając szablon z gotowymi formatami unikniemy ich powtórnego definiowania w nowym dokumencie. Gotowy szablon zapisujemy na dysku w folderze "SZABLONY". Chcąc utworzyc nowy dokument na bazie wybranego szablonu wybieramy opcję Plik/Nowy i klikamy ikonę właściwego szablonu. Tekst w dokumencie będzie formatowany automatycznie.


Makra
Nowoczesne edytory tekstu są wyposażone we własny język programowania. Za jego pomocą tworzone są tak zwane makra, czyli niewielkie programy, które automatycznie wykonują szereg instrukcji.
Makra mogą zaoszczędzic mnóstwo czasu i wysiłku. Jeśli chcemy zapisac na dyskietce kopię dokumentu, który najpierw zachowujemy na dysku twardym, dobrze jest utworzyc makro. Automatycznie wywoła ono funkcje zapisu zbioru na odpowiednich napędach bez potrzeby uruchamiania przez nas kolejnych pozycji menu.
Proste makra najlepiej tworzy się za pomocą rejestratora makr. Znajduje się on w menu Narzędzia/Makro/Zarejestruj. Po jego uruchomieniu zostaną zarejestrowane wszystkie wykonane przez nas operacje. Zapamiętany ciąg instrukcji możemy później wykonac po kilku kliknięciach myszą.
Makra mogą też składac się z bardziej złożonych ciągów procedur, nawet z użyciem instrukcji charakterystycznych dla profesjonalnych języków programowania. Możliwe jest np. budowanie własnych okien dialogowych służących do komunikacji pomiędzy programem a użytkownikiem.
W takim przypadku wymagana jest jednak bardzo dobra znajomośc języka tworzenia makr.

No comments:

 

Zabawne i śmieszne filmy/filmiki