Sunday, August 06, 2006

pierwsze kroki z edytorem tekstu.

Edytor tekstu uruchamiany kliknięciem odpowiedniej ikony w menu startowym Windows. Ikony to małe obrazki, reprezentujące na ekranie poszczególne programy. Na początku pojawia się logo startowe programu, a później okno jego obszaru roboczego. W środku znajduje się pusty obszar edycji, w którym będziemy wpisywać tekst. Jeśli chcemy poddać edycji już istniejący dokument, musimy wybrać z menu opcję Plik/Otwórz. Innym sposobem otwarcia dokumentu jest dwukrotne kliknięcie nazwy pliku w oknie Wksploratora. Windows uruchomi wówczas edytor tekstu i otworzy w nim wybrany plik tekstowy. Programy do edycji tekstu pozwalają na otwarcie kilku dokumentów jednocześnie. Dzięki temu nie musimy zamykać jednego dokumentu aby otworzyć inny, a tym samym zyskujemy możliwość przełączania się, kopiowania lub przenoszenia między nimi fragmentów tekstu.



Wpisywanie tekstu
Wpisywanie wygląda bardzo prosto: naciskamy kolejno odpowiednie klawisze liter, jakbyśmy pisali na maszynie do pisania. Program sam rozpoznaje, kiedy następuje koiec wiersza i automatycznie przenosi nas do następnej linijki. Jeśli chcemy rozpocząć pisanie od nowego akapitu, naciskamy klawisz Enter. To, co piszemy, natychmiast pojawia się na ekranie. Ponieważ nie zawsze cały dokument będzie mógł się zmieścić na monitorze, do przewijania dłuższego tekstu musimy użyć paska przewijania.


Kursor tekstowy i wskaźnik myszy
Kursor tekstowy wskazuje miejsce, w którym aktualnie wpisywany jest tekst. Chcąc dodać jakieś słowo w innym miejscu, musimy najpierw przenieść tam kursor. Czynimy to za pomocą klawiszy strzałek lub klikając w danym miejscu lewym przyciskiem myszy. Gdy wskaźnik myszy znajdzie się w obszarze edycji przyjmie postać zbliżoną do kursora tekstowego.


Zaznaczanie tekstu
Przed dokonaniem zmain w tekście musimy przekazać programowi, co chcemy zmienić. Załóżmy, że chcemy usunąć cały wiersz. Użycie klawiszy Backspace lub Delete jest niewygodne, gdyż wymaga ich wielokrotnego wciskania. Większe partie tekstu możemy usuwać znacznie szybciej po ich zaznaczeniu. Umieszczamy wskaźnik myszy przed pierwszym znakiem danego fragmentu, naciskamy i przytrzymujemy lewy przycisk, po czym przesuwamy wskaźnik do końca tekstu, który chcemy zaznaczyć. Wybrany tekst zostanie podświetlony na czarno. Zwalniamy przycisk myszy i naciskamy klawisz Delete. Jeśli przypadkowo usunęliśmy niewłaściwy fragment, możemy go przywrócić wybierając polecenie Edycja/Cofnij.


Kopiowanie, wycinanie i wklejanie
Zaznaczony tekst możemy nie tylko usunąć, ale i wyciąć, a potem umieścić w innym miejscu. Możemy też skopiować go do Schowka Windows. Pozostanie w nim do momentu, gdy skopiujemy tam jakiś inny tekst. Aby skopiować lub wyciąć dany fragment, najpierw musimy go zaznaczyć. Następnie wybieramy z menu polecenie Edycja/Kopiuj lub Edycja/Wytnij. Na koniec klikamy miejsce, w którym chcemy umieścić skopiowany fragment i wybieramy polecenie Edycja/Wklej. Skopiowany tekst możemy wklejać do każdego innego otwartego pliku tekstowego. Pamiętajmy jednak, że kopiowanie to nie to samo, co wycinanie. Wycięty fragment zniknie i pojawi się dopiero w innym miejscu, w którym zostanie wklejony.


Wyszukiwanie i zastępowanie
Edytory tekstu oferują jeszcze inne opcje, którą oszczędzą nam wiele czasu. Dwie z nich to funkcje Znajdź i Zamień znajdujące się w menu Edycja. Załóżmy, że mamy dłuższy tekst, w którym przez pomyłkę podawaliśmy nazwisko "Kotek" zamiast "Kołek". Wypadałoby teraz przejrzeć cały tekst i zamienić wszystkie nieprawidłowe wystąpienia tego nazwiska. Na szczęście mamy jednak funkcję Zamień, gdzie w polu Znajdź podajemy błędnie podane nazwisko, a w polu Zamień na - nowe, poprawione. W ciągu kilku sekund program odszuka wszystkie źle podane nazwiska i zastąpi je nowym, poprawionym.


Zachowywanie
W edytorze tekstu zapisujemy pliki tak samo, jak w innych programach dla Windows, czyli wybieramy polecenie Plik/Zapisz. Zachowywanie plików w katalogu głównym to jednak niezbyt dobry pomysł: wygląda tak, jakbyśmy nasze najważniejsze dokumenty wrzucili do pierwszej lepszej szuflady. Dlatego jest dużo lepiej zapisywać je w oddzielnych folderach, jak "Teksty", "Listy" czy "Finanse", utworzonych w Eksploratorze Windows.


Zachowywanie
Edytory tekstu zapisuje tekst wraz z układem dokumentu i wszystkimi formatami w postaci jednego pliku, utworzonego w formacie specyficznym dla danego programu. Przykładowo zbiór utworzony przez program WordPerfect wygląda inaczej niż plik Microsoft Worda. Naturalnie nie jest to żaden problem, dopóki pracujemy w Windows. Programy działające w tym systemie potrafią bowiem zachowywać tekst w formatach zrozumiałych dla innych edytorów - mówimy wtedy o konwersji. Ponadto same potrafią odczytywać wiele obcych formatów, np. Microsoft Word potrafi odczytać dokument zapisany w formacie WordPerfecta konwertując go do własnego formatu.
Jest to istotne wówczas, gdy pracujemy z tekstem na kilku komputerach, na których zainstalowane są różne edytory. Jeśli np. nie posiadamy własnej drukarki i chcemy nasz tekst wydrukować z komputera należącego do znajomego, musimy się upewnić, czy edytor zainstalowany na jego komputerze będzie mógł odczytać nasz plik. Problem powstaje wtedy, gdy natkniemy się na edytor pracujący w systemie MD-DOS. W takim przypadku tekst musi być zapisany w formacie "MS-DOS Text". Pozwala to zachować sam tekst z pominięciem formatowania, a więc atrybutów tekstu, kursywy, układu strony, wyrównania akapitów i odstępów między wierszami. Zwykłego tekstu należy używać tylk w sytuacjach przymusowych.

No comments:

 

Zabawne i śmieszne filmy/filmiki