Friday, June 30, 2006

P.

  • Pa
Paint - prosty program do malowania dostarczany w Windows. Znajduje się w grupie Akcesoria. Aby uzyskać do niego dostęp, klikamy przycisk Start i wybieramy Programy/ Akcesoria/ Paint.


Pakowanie - potoczne określenie kompresowania danych, które (ze względu na zajmowanie zbyt dużej ilości miejsca na dysku twardym lub innym medium pamięci dyskowej) muszą zostać poddane archiwizacji i umieszczone na przykład na dyskietkach, taśmie streamera lub dysku CD-R.


Palmtop - komputer przenośny. Palmtopy ważą około jednego kilograma i nie zawsze są zgodne z komputerami stacjonarnymi, na których uruchamia się Windows. Nierzadko są wyposażone we własny system operacyjny, choć mogą się komunikować ze zwykłymi komputerami za pośrednictwem specjalnego złącza.


Pamięci karta - karta przypominająca kartę kredytową. Charakteryzuje się ogromną pojemnością i pod względem sposobu funkcjonowania przypomina układ pamięci operacyjnej. Różnica polega jednak na tym, że w jej przypadku zapisywane dane nie są tracone wraz z wyłączeniem komputera - umieszcza się ją w specjalnym gnieździe peceta. W porównaniu z dyskiem twardym jest szybsza i bardziej wydajna. Najczęściej używa się jej w komputerach przenośnych.


Pamięć dyskowa - pamięć dyskowa to obszar dysku lub dyskietki, w którym można umieścić dane. Pamięć jest mierzona w kilo-, mega- i gigabajtach.


Pamięć masowa - ogólne pojęcie obejmujące znaczeniem wszystko, co łączy się z trwałym przechowywaniem stosunkowo dużych ilości danych. Na początku rozwoju techniki komputerowej pamięć operacyjna była tak niewielka, że ogromna część przetwarzanych w niej danych - w tym również fragmenty programów - musiała być składowana na dysku. Stąd nazwa "pamięć masowa". Obecnie zaliczane są do niej między innymi dyskietki, dyski twarde, CD-ROM-y i taśmy magnetyczne.


Pamięć operacyjna - w pamięci operacyjnej, w przeciwieństwie do twardego dysku, dane są przechowywane tylko tymczasowo. Aby skorzystać z programu, trzeba go załadować z dysku twardego do pamięci operacyjnej. Dopiero wówczas możemy tworzyć nowe pliki lub edytować już istniejące.


Panel sterowania - dostęp do okna Panelu sterowania w Windows uzyskujemy poprzez polecenie Start/ Ustawienia/ Panel sterowania. Znajdują się w nim narzędzia instalujące sprzęt i programy oraz modyfikujące ich ustawienia.


Papier perforowany - rodzaj papieru do drukarek. Charakteryzuje się równomiernie rozmieszczonymi otworami biegnącymi wzdłuż obu marginesów. W drukarce umieszczany jest w postaci rolki lub poskładanych arkuszy. Najczęściej jest wykorzystywany w drukarkach matrycowych i ploterach.


Parkowanie - odstawienie głowicy odczytu-zapisu dysku twardego w obszar ścieżki parkowania - w przypadku nowszych modeli napędów odbywa się to w sposób automatyczny. Dzięki temu chroniona jest pozostała część niezwykle wrażliwej powierzchni dysku, na której są przechowywane dane. Jest to więc środek zapobiegający ich utracie.


Partycja podstawowa DOS - obszar na dysku twardym, w którym system operacyjny zapisuje pliki systemowe IO.SYS, MSDOS.SYS i COMMAND.COM.


Partycjonowanie - operacja, podczas której dysk twardy jest dzielony po formatowaniu niskopoziomowym na kilka obszarów.


Parzystość - z ustawieniami parzystości mamy najczęściej do czynienia w przypadku przesyłania danych za pomocą modemu. Wówczas, zależnie od metody przesyłania, konieczne jest dopasowanie jej ustawień do wartości analogicznych parametrów na komputerze po drugiej stronie linii telefonicznej.


Pascal - oprócz BASIC-a jeden z najbardziej rozpowszechnionych języków programowania. Firma Borland, w której powstał, stała się dzięki niemu jednym z potentatów na rynku oprogramowania. Następcą tego języka jest dziś Delphi.


Pasek narzędzi - w paski narzędzi jest dziś wyposażony niemal każdy program. Znajdują się one przy dolnej lub górnej krawędzi okna programu i zawierają przyciski oznaczone graficznymi symbolami. Kliknięcie każdego z nich powoduje wywołanie jakiejś funkcji programu - np. drukowania lub kopiowania. Dzięki nim możliwe jest więc omijanie uciążliwego przedzierania się przez strukturę opcji menu lub zapamiętywania skrótów klawiszowych. W wielu programach możliwe jest ponadto modyfikowanie funkcji przypisanych poszczególnym przyciskom. W ten sposób użytkownik uzyskuje możliwość dokładnego dopasowywania interfejsu programu przez odpowiednie przebudowanie jego pasków narzędzi. Po dokonaniu takich modyfikacji pod przyciskami kryć się będą tylko te funkcje, które są mu najbardziej potrzebne. W Wordzie dla Windows do modyfikowania paskół narzędzi służy polecenie Narzędzia/ Dostosuj/ Paski narzędzi.


Pasek stanu - wiele programów dla Windows jest wyposażonych w pasek stanu znajdujący się przy dolnej krawędzi ich okna. Są na nim wyświetlane informacje na temat czynności aktualnie wykonywanych przez użytkownika lub wskazówki dotyczące wybieranych w danym momencie narzędzi i funkcji. Zdarza się też, że wprost z paska stanu mozemy wywoływać inne funkcje. W Wordzie występuje pasek stanu, na którym mamy informacje na temat liczby stron dokumentu, numeru bieżącej strony, wierszy i liczby znaków w wierszu. W niektórych programach możliwe jest ukrycie paska stanu, aby w ten sposób uzyskać więcej miejsca dla obszaru roboczego.


Pasek zadań - to specjalny pasek służący do przełączania między oknami uruchomionych programów. Poszczególne programy są na nim reprezentowane w postaci przycisków: na każdym z nich widnieje ikona danego programu oraz jego nazwa. Aby przejść do okna wybranego programu, wystarczy kliknąć przycisk reprezentujący go na pasku zadań.

  • Pc
PC - komputer osobisty (ang. "Personal Computer"). Pojęcie to obejmuje wszystkie komputery firmy IBM wprowadzone na rynek od roku 1982 oraz te, które są z nimi kompatybilne. Obecnie komputerem osobistym nazywany jest właściwie każdy pecet wyposażony w procesor firmy Intel lub z nim zgodny.

PCI magistrala - aktualny standard magistrali danych używanej w komputerach osobistych, charakteryzujący się wysoką wydajnością. Jeśli zamierzamy zaopatrzyć się w nowy komputer, powinniśmy zwrócić uwagę na to, że dokupywane później karty rozszerzeń będzie można umieszczać w gniazdach tylko jednego typu. Dlatego na płycie peceta, który chcemy kupić, powinna się znajdować wystarczająca liczba wolnych gniazd PCI, ale również starszego typu ISA, gdyż kart rozszerzeń tego typu także nie brakuje.

PCMCIA - skrót od "Personal Computer Memory Card International Association". Istotny standard kart pamięci i urządzeń peryferyjnych, przede wszystkim dla komputerów przenośnych. Karty PCMCIA przypominają rozmiarami karty kredytowe. Umieszcza się je w specjalnych gniazdach PCMCIA. Nowoczesne notebooki są wyposażone w dwa tego typu gniazda.

PCX format - jeden z najbardziej rozpowszechnionych formatów graficznych wykorzystywany głównie przez programy do malowania, ponieważ jest to format bitmpowy. Grafika zapisana w PCX może być wstawiana między innymi do dokumentów tekstowych tworzonych w Wordzie. Dlatego można go traktować jako uniwersalny standard używany do przenoszenia obrazów graficznych między różnymi programami.


  • Pe
pen-computer - komputer, do sterowania którego używa się pisaka, a nie klawiatury. Dzięki temu dane wprowadzane są do niego znacznie szybciej i wygodniej. Nie zrewolucjonizował on jednak rynku komputerowego, głównie ze względu na pojawiające się duże problemy z odczytywaniem pisma ręcznego.

Pentium - mikroprocesor firmy Intel. Pentium to następca modelu 80486 z 64-bitową magistralą danych i 32-bitową magistralą adresową. Rodzina procesorów Pentium kończy się na modelu taktowanym z częstotliwością 233 MHz. Oprócz tego istnieją procesory Pentium Pro, MMXF oraz nowszej generacji Pentium II.

PIN - osobisty numer identyfikacyjny (ang. PIN = Personal Identification Number), używany np. w operacjach bankowych i usługach sieciowych. PIN przejmuje tym samym rolę hasła.

piracka kopia - nielegalna kopia produktu chronionego prawem autorskim. Karze podlega również osoba udostępniająca ją innym użytkownikom. Zależnie od treści umowy licencyjnej w niektórych przypadkach dozwolone jest natomiast tworzenie kopii bezpieczeństwa na własny użytek.


  • Pl
plazmowy ekran - płaski ekran, w którym między dwiema szklanymi płytkami znajduje się mieszanina gazów. Ponieważ w przypadku ekranów tego typu występowały problemy z uzyskiwaniem odpowiednich kolorów, używa się ich jedynie do specjalnych zastosowań.

plik - zbiór informacji zachowanych na dyskietce lub innym nośniku danych. Podczas zapisywania otrzymuje nazwę.

plik wydruku - specjalny typ pliku, w którym zostają umieszczone nie tylko informacje przeznaczone do wydrukowania, ale również polecenia kierowane do drukarki. Dzięki temu plik taki można wydrukować nawet wtedy, gdy w komputerze nie ma zainstalowanego programu, w którym plik wydruku został utworzony.

pliki inicjalizacyjne - w systemie Windows ustawienia konfiguracji programów są zapisywane w tak zwanych plikach inicjalizacyjnych. Można je rozpoznać po rozszerzeniu INI. Dzięki temu modyfikowanie konfiguracji danego programu może się odbywać podczas pracy z nim lub przez bezpośrednią edycję jego pliku inicjalizacyjnego. W trakcie instalacji nowych programów istniejące pliki INI są automatycznie rozszerzane lub modyfikowane. Szczególną rolę odgrywa przy tym plik WIN.INI, zawierający wszystkie podstawowe ustawienia konfiguracyjne Windows - na przykład przypisanie programów rozszerzenim, definicje filtrów importu i eksportu, informacje na temat OLE oraz polecenia sterujące pracą programów pomocniczych systemu.

ploter - urządzenie służące do kreślenia rysunków lub grafiki w formacie do A1 włącznie. Ploter jest wyposażony w pisak (w przypadku ploterów kolorowych jest ich kilka), który porusza się po osiach X i Y zgodnie z tym, jakie informacje otrzymuje od komputera. Oczywiście silnymi konkurentami dla ploterów są nowoczesne kolorowe drukarki atramentowe i laserowe.

Plug and Play - urządzenia typu Plug and Play z reguły są automatycznie rozpoznawane przez Windows. Jest to jednak możliwe tylko wówczas, kiedy technika ta jest obsługiwana przez inne komponenty sprzętu. Nawet przy spełnieniu tego warunku nierzadko konieczne jest dodatkowe ręczne dostrojenie parametrów niektórych urządzeń zainstalowanych w komputerze.

plug-in - pozszerzenie, czyli dodatkowe narzędzie dołączone do programu. Może nim być np. moduł przeglądarki służący do optymalnego wykorzystania stron w formacie HTML. Za pomocą rozszerzeń typu plug-in możliwa jest między innymi rozbudowa możliwości prezentacji multimedialnych przeglądarek stron WWW.


płyta główna - płyta główna mieści się wewnątrz obudowy komputera. Znajdują się na niej wszystkie najważniejsze układy elektroniczne, np. procesor oraz kości pamięci operacyjnej. Poza tym jest wyposażona w specjalne gniazda rozszerzeń umożliwiające rozbudowę systemu - np. zainstalowanie modemu, karty dźwiękowej czy tunera TV, który pozwala odbierać programy telewizyjne na monitorze komputera.

  • Po
pocztowy serwer - serwer, za pośrednictwem którego użytkownicy sieci przesyłają między sobą wiadomości poczty elektronicznej (np. tekst lub grafikę).

podkładka pod mysz (mousepad) - podkładka umieszczana pod myszą, zapobiegająca ślizganiu się urządzenia podczas pracy. Podkładki wykonywane są najczęściej z gumy lub innego tworzywa sztucznego.

pojemność - obszar dyskietki, dysku lub pamięci operacyjnej, w którym mogą zostać umieszczone dane. Jej wartość podaje się najczęściej w kilobajtach (KB), megabajtach (MB) i gigabajtach (GB). Pojemność mówi o tym, ile informacji dany nośnik czy układ RAM jest w stanie pomieścić.

pole - bazy danych składają się zwykle z pojedynczych rekordów, podzielonych z kolei na pola. Na przykład w bazie danych adresowych w każdym rekordzie poszczególne pola zawierają inny typ informacji: w jednym jest adres, w innym nazwisko, w trzecim numer telefonu itd.

polecenie - najmniejszy element w każdym języku programowania. Grupy poleceń tworzą instrukcje, które są wykonywane przez komputer. W programach użytkowych polecenia, jak np. Zapisz jako, są dostępne w menu.

pomocnicze programy - programy ułatwiające codzienną pracę z komputerem, a także takie, które służą do kontroli, diagnostyki i dokonywania ewentualnych korekt systemu. W Windows jest między innymi Scandisk służący do sprawdzania powierzchni dysku twardego i innych nośników pamięci stałej. Dzięki niemu występujące ewentualnie błędy na dysku mogą być automatycznie usuwane. Innym programem tego systemu jest Drivespace, który przydaje się w momencie, gdy na dysku zaczyna brakować wolnego miejsca. Dzięki niemu możliwa jest bowiem kompresja zapisanych danych, a w rezultacie nawet podwojenie ilości wolnego miejsca na dysku.

pomocy funkcja - wiele programów oferuje specjalną funkcję, za pośrednictwem której możemy uzyskiwać na ekranie informacji na ich temat. W większości z nich - np. w programach zawartych w pakiecie Microsoft Office - wywołujemy ją naciśnięciem klawisza funkcyjnego F1. Szczególnie pożyteczna jest tak zwana pomoc kontekstowa, w którą również wyposażonych jest wiele pojawiających się ostatnio na rynku programów. Dzięki niej szybko otrzymujemy podpowiedzi na temat aktualnie wykonywanych działań, używanych poleceń i narzędzi.

POP - potoczny skrót od Poin of Presence, czyli punktu połączenia z operatorem Internetu. Szukając dla siebie operatora, należy zwrócić uwagę, by także on dysponował we własnym obszarze punktem POP. Operator Internetu zwykle udostępnia kilka POP-ów, aby umożliwić dostęp do Sieci wielu użytkownikom według miejscowej taryfy opłat za połączenie, lub też zawiera układ z lokalną firmą jako podoperator.

port - nazywany również adresem bazowym. Do poprawnej pracy karty rozszerzeń wymagają przydzielenia im właściwego portu.

port gier - specjalne złącze służące do podłączenia joysticka ułatwiającego sterowanie grami. Port gier najczęściej znajduje się na karcie dźwiękowej.

POS Banking - skrót od Point of Sale Banking. Umożliwia bezgotówkowe zakupy towarów i korzystanie z usług za pośrednictwem Internetu - płaci się wtedy euroczekiem lub kartą klienta (przez podanie numeru identyfikacyjnego).

PostScript - rozpowszechniony język opisu strony. Drukarki laserowe obsługujące PostScript potrafią drukować wysokiej jakości grafikę i tekst zapisane w tym formacie. Za standardem tym przemawia przede wszystkim powszechność jego użycia, dzięki której umożliwia on wymianę danych między różnymi platformami programowymi i sprzętowymi.

potwierdzenie - kiedy wysłana pocztą elektroniczną wiadomość zostanie odebrana przez jej adresata, nadawca otrzymuje potwierdzenie. Dzięki niemu wie, że wiadomość dotarła do miejsca przeznaczenia.

Power Mac - Power Mac firmy Apple jest następcą komputera Macintosh. Różnice między nimi tkwią przede wszystkim w budowie procesora: nowy model jest wydajniejszy od procesora Motorola i gwarantuje lepszą zgodność z programami dla Windows. Mimo to na rynku jest jeszcze mało programów, które w pełni wykorzystywałyby możliwości tego komputera.

Powerbook - to komputer przenośny firmy Apple, wyposażony w procesor Power PC. Podobnie jak w przypadku innych notebooków, również Apple oferuje różne typy Powerbooków.


  • Pp
PPP - skrót od Point toPiont Protocol - protokół transferu służący do tworzenia połączenia z Internetem przy użyciu modemu i sieci telefonicznej. Protokół ten steruje połączeniem między komputerem użytkownika i serwerem operatora Internetu.

  • Pr
prezentacyjny program - to połączenie narzędzi służących do projektowania, wyposażonych w komplet funkcji formatujących tekst. Prezentacje zawierają często elementy multimedialne - animacje, dźwięk i sekwencje wideo. Z tego powodu wykorzystywane są zwłaszcza podczas spotkan i wykładów. Najbardziej znanym programem prezentacyjnym jest Microsoft PowerPoint.

priorytet - prawo pierwszeństwa. Kiedy system ma do wykonania kilka zadań, musi im nadać priorytety.

procesor - to serce każdego komputera. Dlatego jest on nazywany centralną jednostką obliczeniową ( CPU w skrócie). Wykonuje wszystkie zadania włącznie z przeprowadzanymi operacjami obliczeniowymi. Produkowane obecnie komputery osobiste dzieli się na klasy, biorąc pod uwagę przede wszystkim zainstalowany w nich procesor.

programowania języki - języki opracowane do pisania kodu źródłowego programów. Dzieli się je na języki zależne lub niezależne od platformy sprzętowej. Te drugie określane są mianem języków wyższego poziomu.

programowanie zorientowane obiektowo - pojęcie to oznacza styl programowania, w którym programista koncentruje się niemal wyłącznie na treści - problemy związane ze stroną techniczną właściwie go nie interesują.

programów grupa - programy w Windows są grupowane. Podczas instalacji nowego programu zwykle jest tworzona nowa grupa zawierająca najczęściej ikonę pliku informacyjnego, programu głównego, pomocy i narzędzi dodatkowych. Nowe grupy może również zakłądać sam użytkownik.

programów nenedżer - za pomocą menedżera programów w Windows uruchamianych jest większość programów. Każdy z nich reprezentowany jest przez ikonę i odpowiednie oznaczenie. Dwukrotne kliknięcie takiej ikony powoduje uruchomienie danego programu.

programy użytkowe - rozróżnia się programy użytkowe i systemowe. Programy użytkowe to takie, których zadania nie są związane z samym komputerem i systemem. Są to więc edytory tekstu, arkusze kalkulacyjne, programy graficzne i inne. Programy systemowe natomiast - jak Windows - służą do organizowania pracy z komputerem.

prompt - system operacyjny sygnalizuje gotowość do przyjęcia rozkazów za pomocą znaku zachęty. W systemie MS-DOS pojawia się on na przykład jako "A:\>", przy czym litera to oznaczenie jednego z dysków - "A" to zwykle napęd dyskietek.

protoków - protoków steruje przebiegiem transferu danych. Protokołem programowym jest np. Zmodem, natomiast do protokołów sprzętowych należy między innymi MNP.

provider - z języka angielskiego "dostawca". W języku komputerowym słowo to oznacza operatora zapewniającego dostęp do usług online za odpowiednią opłatą.

przechwytanie obrazu - Windows pozwala na zachowywanie w postaci plików graficznych zawartości ekranu monitora. Przechwycony obraz można później poddać obróbce w programie do malowania typu Paint, a następnie wydrukować. W celu przechwycenia obrazu (ang. capture) wystarczy nacisnąć klawisz Print Screen. Windows skopiuje wówczas zawartość ekranu do Schowka. Po tym uruchamiamy dowolny program graficzny, np. Paint, i wywołujemy polecenie Wstaw. Windows przeniesie zawartość Schowka, czyli przechwycony obraz do programu.

przeciągnij i upuść - (ang. drag and drop) to specjalna technika Windows i innych programów wyposażonych w podobnego typu graficzny interfejs użytkownika. Dzięki niej, w celu przeniesienia pliku z jednego miejsca w inne, wystarczy go zaznaczyć, a następnie chwycić myszką i przeciągnąć. Załóżmy, że w Eksploratorze Windows chcemy usunąć plik. W tym celu zaznaczamy jego ikonę (jej oznaczenie zostanie podświetlone), umieszczamy w jej obszarze wskaźnik myszy, naciskamy lewy przycisk i przytrzymujemy - w tej chwili możemy przeciągnąć (drag) plik w dowolne miejsce - w naszym przypadku do ikony Kosza. Kiedy zwolnimy przycisk myszy (drop), plik zostanie usunięty (przeniesiony do Kosza). W innych programach, np. edytorach tesktu, za pomocą techniki przeciągnij i upuść po uprzednim zaznaczeniu możemy przesuwać całe fragmenty tekstu. Podświetlone fragmenty mogą być nawet przenoszone między różnymi dokumentami jednego lub kilku programów.

przecinek dziesiętny - w USA wartości dziesiętne oddzielane są nie za pomocą przecinka, a kropki - np. 3.75. W większości krajów europejskich natomiast używa się do tego celu przecinka. Wiele programów pozwala na wybór jednego z tych standardów. Dokonujemy go w ustawieniach domyślnych programu. Jednakże oprogramowanie pochodzące z USA często akceptuje jedynie kropkę jako znak oddzielający wartości dziesiętne.

przeglądarka (viewer) - przeglądarki służą do podglądania zawartości plików, również w przypadku, gdy nie dysponujemy programem, za pomocą którego dany plik został utworzony. Istnieją przeglądarki plików tekstowych, dźwiękowych, graficznych i innych. W Windows zainstalowana jest standardowa przeglądarka różnego typu plików.

przenośność -możliwość wymiany programów między różnymi platformami systemowymi i sprzętowymi.

przenośne komputery - z reguły są to zintegrowane systemy z wbudowanym monitorem, klawiaturą i urządzeniem wskazującym. Najbardziej typowymi komputerami tego typu są notebooki i palmtopy.

przerwanie - przerwanie programowe lub sprzętowe programu wywoływane czynnikiem zewnętrznym, np. ukladem timera. Im więcej urządzeń jest zainstalowanych w systemie, tym trudniejsze jest prawidłowe przydzielenie im kolejnych przerwań. Wielu problemów z przerwaniami w Windows można pozbyć się prze zusuwanie konfliktów w zasobach systemu. Dotyczy to przede wszystkim adresowania przerwań.

przetwarzanie - kolejne czynności wykonywane przez komputer w trakcie działania uruchomionego w nim programu.

przetwarzanie w czasie rzeczywistym - termin dotyczy trybu pracy komputera. Dane są w nim przetwarzane natychmiast po ich powstaniu. Stąd opóźnienie między podaniem informacji i zwróceniem ich przetworzonych wartości jest tak minimalne, że użytkownik nie jest nawet w stanie go zauważyć.

przycisk - przyciskami nazywane są w Windows elementy, które klika się myszą, by zostało wykonane jakieś zadanie. Na przykład przycisk OK służy zwykle do potwierdzenia dokonanych uprzednio ustawień lub czynności.

przypis - obecnie edytory tekstu pozwalają umieszczać u dołu każdej strony lub na końcu dokumentu uwagi do treści tekstu - przypisy. W samym tekście są wówczas wstawiane odnośniki do tworzonych przypisów. Odnośnikami są najczęściej kolejne cyfry, którym jest nadany atrybut indeksu górnego. Numeracja kolejnych odnośników w pragramach typu Word odbywa się w sposób automatyczny. Jeśli więc w trakcie pisania dodamy lub usuniemy jakieś przypisy, program automatycznie dopasuje numerację pozostałych. Aby umieścić przypis w Wordzie, wywołujemy polecenie Wstaw/Przypis.

  • Pu
public domain - to oprogramowanie dostępne bez opłat, którego można używać bez żadnych ograniczeń. Między innymi należy do niego system operacyjny Linux.

pulsowe wybieranie sygnału - jeśli wykorzystujemy komputer do faksowania lub łączenia się w trybie online, w programie komunikacyjnym musimy wybrać typ wybierania sygnału: pulsowe lub tonalne. Z pulsowym wybieraniem mamy do czynienia w przypadku central telefonicznych starego typu, których jest jeszcze wiele. Ten typ wybierania łatwo rozpoznać po charakterystycznym terkotaniu po każdym podaniu cyfry numeru. Poza tym czas uzyskiwania połączenia jest w tym przypadku znacznie dłuższy niż przy wybieraniu tonowym. Większość programów komunikacyjnych wymaga wybrania któregoś z typów.

Monday, June 19, 2006

gry online. 4.

Co będzie potrzebne?
No cóż, pora na złe wieści. Gry wykorzystujące scenerię trójwymiarową, a te właśnie są najpopularniejsze, potrafią zjeść całą moc obliczeniową, jaka tylko jest dostępna. Jeśli marzysz o zwycięstwie, nie wystarczy szybki refleks - potrzebne będzie szybkie połączenie z Siecią, wydajny procesor, dużo pamięci, a nade wszystko karta graficzna z akceleratorem 3D.

Jakiś czas temu jeszcze macintoshe były wśród poważniejszych graczy w pogardzie ze względu na kiepską obsługę grafiki 3D. Co za tym szło, producenci gier koncentrowali się przede wszystkim na znacznie większym rynku pecetów, a wersje dla maka pojawiały się w sklepach miesiące po premierze wersji pecetowych (albo wcale). Na szczęście firma Apple wreszcie się obudziła i najnowsze maki znacznie lepiej radzą już sobie z grafiką 3D. Co prawda PC nadal prowadzi w wyścigu, ale dystans pomiędzy obiema rodzinami komputerów jest już znacznie mniejszy. Czas pokaże, czy działania podjęte przez Apple okażą się wystarczająco skuteczne, a wszystko wskazuje, że nie powinno być już tak źle.

gry online. 3.

Problemy z graniem w Internecie...
Chociaż potencjalnych przeciwników do gry najłatwiej znaleźć w Sieci, to jednak nie zawsze granie za jej pośrednictwem przebiega bezproblemowo, zwłaszcza gdy gra wymaga od uczestników szybkiego reagowania. Właśnie ta zwłoka, czyli czas, jaki musi upłynąć, by dane dotarły do miejsca przeznaczenia, stanowi największą zmorę maniaków gier internetowych. Kiedy gra jest bardzo szybka (np. Quake), a czas zwłoki wyjątkowo długi, to jej kontynuowanie staje się udręką lub wręcz niemożliwością. Innym problemem może być również utrata pakietu (bloku danych), następująca wtedy, gdy jakiś jego fragment nie dociera do innego użytkownika i konieczna jest retransmisja. Wywołany tym błędem efekt jest taki sam, jak długi czas zwłoki.

Programiści gier głowią się obecnie nad algorytmami korygującymi czas opóźnienia, które mają sobie z tym poradzić przez przewidywanie prawdopodobnych ruchów. Pierwszy z nich, wbudowany w Quake World, działa bez zarzutu - lepiej, niż można sobie było wyobrazić. Niestety, nie może w pełni wyeliminować zjawiska zwłoki, dlatego gracze z krótszym czasem opóźnienia, zazwyczaj znajdujący się bliżej serwera, zyskują zawsze wyraźną przewagę nad pozostałymi. Problem czasu zwłoki nie dotyczy osób, które grają za pośrednictwem serwera swojego ISP.

Friday, June 16, 2006

gry online. 2.

Jak znaleźć przeciwników?

Aby znaleźć przeciwnika do gry, musisz przede wszystkim podłączyć się do jego maszyny. Wystarczy połączyć porty szeregowe za pomocą odpowiedniego kabla typu null modem. Połączenie takie jest bardzo szybkie, a jego realizacja nie powinna przysporzyć żadnych problemów nawet kompletnemu laikowi w dziedzinie konfigurowania sprzętu komputerowego. Z drugiej jednak strony ogranicza ono liczbę graczy do co najwyżej dwóch, a ich komputery muszą znajdować się w odległości pozwalającej na przeciągnięcie kabla. Drugim sposobem połączenia jest skorzystanie z linii telefonicznej, z wykorzystaniem modemów, zwyczajnych lub ISDN. Również i w tym przypadku udział w grze może brać co najwyżej dwóch graczy, których dodatkowo ogranicza szybkość modemów.

Aby wciągnąć w rozgrywkę większą liczbę chętnych, trzeba pomiędzy nimi stworzyć sieć lokalną (LAN). Komputery poszczególnych graczy dołącza się do takiej lokalnej pajęczyny za pomocą kart sieciowych oraz kabli. Koszty przedsięwzięcia nie są wysokie, ale odległości pomiędzy użytkownikami nie mogą być zbyt duże. Właśnie z powodu tego ograniczenia sieć LAN jest powszechnie stosowana w przedsiębiorstwach - wszystkie komputery są niemalże pod jednym dachem, zatem kwestia zbyt dużej odległości między nimi wyklucza się automatycznie (jeśli nie chcesz oberważ za nadużywanie firmowej sieci, nie zapomnij przyłączyć szefa!)

Dużo łatwiejszym i wymagającym mniej wysiłków organizacyjnych sposobem znalezienia przeciwnika do gry, który zagra z tobą o każdej porze dnia i nocy, jest podłączenie się do sieci publicznej, na przykład do Internetu.

gry online. 1.

Komputery to tylko maszyny, więc jeśli nie są ci obce takie nazwy, jak Quake II, Half-Life czy Warcraft, wiesz dobrze, że do przejścia kolejnych etapów czy poziomów wystarczy tylko trochę praktyki - inteligencja nie jest konieczna. W Internecie, gdy twoim przeciwnikiem nie jest bezmyślny komputer, lecz żywy człowiek, którego możesz nawet osobiście nie znać, granie nabiera nowego wymiaru. Rozrywka przestaje być już tylko zabawą - przekształca się we współzawodnictwo. Kiedy rozsmakujesz się w graniu online, stracisz ochotę na pozbawione emocji potyczki z komputerem.

Kiedy w latach 70. na rynku pojawiły się pierwsze komputery domowe, praktycznie jedynymi uruchamialnymi na nich programami rozrywkowymi były nieskomplikowane gierki typu Pong i Breakout. W owych czasach współzawodnictwo dwóch uczestników w grach na komputerach PC czy konsolach było możliwe poprzez podłączenie dwóch joysticków lub wykorzystywanie dwóch zestawół klawiszy po przeciwnych stronach klawiatury. W latach 80., kiedy komputery przebojem wdarły się we wszystkie dziedziny ludzkiej działalności, gry zeszły na drugi plan, ustępując pola oprogramowaniu użytkowemu. Przy tworzeniu gier dominowała tendencja, w myśl której kolejni gracze stawali w szranki ze sobą jeden po drugim, nie równocześnie. Obecnie w salonach gier komputerowych niepodzielnie królują wyścigi na wielu graczy oraz gry karate. Podobne preferencje mają również użytkownicy domowego sprzętu komputerowego, z tym, że teraz mogą bez problemów współzawodniczyć między sobą poprzez połączenie dwóch komputerów osobistych, które nie muszą bynajmniej znajdować się w tym samym pomieszczeniu, a nawet w tym samym kraju. Dlatego prawdziwi miłośnicy gier komputerowych nie tracą już czasu na przesiadywanie w salonach, przecież czeka ich dużo więcej emocji!

Opcja kilku gracy ( playerów) coraz częściej pojawia się jako standard w wielu grach, i to nie tylko zabili go i uciekł. Prawie każda gra komputerowa umożliwiająca wybór takiej opcji może być uruchomiona w trybie online - nawet Snakes and Ladders. Do sieciowych przebojów należą: Age of Empires, Comanche 3, Caesar's Palace Virtual Casino, Chess-Master 5000, CivNet, WarCraft, Diablo, Hornet FA-18, Kingpin, Marathon, Monopoly, Myth 2, NetStorm, Panzer General, Quake II, Tomb Raider II, Total Annihilation, Unreal oraz You Don't Know Jack. Niektóre gry, jak na przykład Netwar, Ultima Online, Starsiege Tribes, Team Fortress, Quake Arena, FireTeam czy Unreal Tournament, mogą być rozgrywane wyłącznie w trybie online.
 

Zabawne i śmieszne filmy/filmiki